Pilar Aramburuzabala (Aprendizaje-Servicio y Justicia Social)

Puesto: 
Coordinación Líneas de Investigación

PhD in Education by the Complutense University of Madrid (Spain). Her training in Education and her work experience have developed mainly in Spain and New York City, where she worked as a bilingual speech and language therapist, education evaluator and researcher. From 1997 to 2008 she worked as Assistant Professor of Education in IE University (former SEK University) of Segovia (Spain). She is currently working at the School of Teacher Training and Education of the Autonomous University of Madrid as an Associate Professor. 

Since 1989 Dr. Aramburuzabala has participated as principal researcher and coordinator of international projects related to teacher training, childhood and health education. Since 2008 she has oriented her research interests towards the fields of service-learning and education for social justice. Her work has been published in various books and scientific journals, national as well as international.

Dr Aramburuzabala has been working in service-learning projects with university students since 2000. She is a member of the Spanish Network for Service-Learning, the Higher Education Service-Learning Network, ApS(U). She coordinates the Madrid Network for the Promotion of Service-Learning. On this topic she has lectured, published, coordinated a monographic issue of RIEJS and organized national conferences. 

Recent publications (2012-2014)

Opazo, H., Aramburuzabala, P. & García-Peinado, R. (Spring 2014). Service-Learning Methodology as a Tool of Ethical Development: Reflections from the University Experience. AISHE-J: The All Ireland Journal of Teaching and Learning in Higher Education, 6(1); 1531-1556. 

Aramburuzabala, P., Hernández-Castilla, R. & Ángel-Uribe, I.C. (2013). Modelos y tendencias de la formación docente universitaria. Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 17(3), 345-357. 

Aramburuzabala Higuera, P., Martínez-Garrido, C. & García-Peinado, R. (2013). La formación del profesorado universitario en España: evolución y perspectivas. Educación, 22(43), 7-25. 

Aramburuzabala, P. (2013). Aprendizaje-Servicio: Una herramienta para educar desde y para la Justicia Social. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social (RIEJS), 2(2), 5-11. 

Aramburuzabala, P. (2013). Algunas reflexiones sobre la innovación educativa. Tendencias Pedagógicas,  21, 7-8. 

Aramburuzabala, P. & García-Peinado, R. (2013). Traspassando os muros da Universidade com o Aprendizado-Serviço. In C Moreira (Coord.), De dentro pra fora, de fora pra dentro. A educação universitária para além dos muros da academia (pp. 37-60). Natal/RN, Brasil: Sebo Vermelho/PROEX-UFRN.

Aramburuzabala, P. & García, R. (2013). Aprendizaje-Servicio en la formación de maestros comprometidos con la justicia social. In Laura Rubio, Enric Prats y Laia Gómez (coord.), Universidad y Sociedad. Experiencias de Aprendizaje-Servicio en la Universidad, Pag. 9-14. Barcelona: Instituto de Ciencias de la Educación-Universidad de Barcelona. http://hdl.handle.net/2445/46344

Aramburuzabala, P., García-Peinado, R. & Elvias, S.. (2013). Aprendizaje-Servicio para la promoción de la justicia social en la educación. In J.J. Gázquez, M.C. Pérez, M. M. Molero y R. Parra (Comps.), Investigación en el ámbito escolar: Un acercamiento multidimensional a las variables psicológicas y educativas (pp. 147-153). Granada: GEU.

Aramburuzabala, P., Garcia-Peinado, R. & Elvias, S. (2013). Educación desde y para la Justicia Social: una Experiencia de Aprendizaje-Servicio en la Formación de Maestros. In M.C. Pérez Fuentes y M. M. Molero Jurado (Comps.), Variables psicológicas y educativas para la intervención en el ámbito escolar (pp. 257-265). Almería: Asoc. Univ. de Educación y Psicología.

Aramburuzabala, P. (2013). Educational change for social justice: A service-learning experience in teacher education. In Actas del 6th International Barcelona Conference on Higher Education: lets Build Transformative Knowledge to Drive Social Change

Monarca, H., Martínez-Garrido, C. & Aramburuzabala, P. (2013). Los conocimientos para el desarrollo de las competencias del profesor universitario. In E. Nieto López, A. I. Callejas Albiñana y O. Jerez García (Coords.). Las competencias básicas. Competencias profesionales del docente (pp. 159-168). Ciudad Real: Universidad de Castilla-La Mancha.

Aramburuzabala, P. & García, R. (2012). Efectos del aprendizaje-servicio en la formación de maestros. In S. Fernández y E. Rueda (Coords.). Libro de actas del XII Congreso Internacional de Formación del profesorado-AUFOP 2012 (pp.1133-1141). Valladolid: AUFOP–UVA-GEE PP; 

Aramburuzabala, P. & García, R. (2012). El Aprendizaje-Servicio en la formación de maestros. In Libro de actas del Congreso Internacional de Docencia Universitaria e Innovación. 

Aramburuzabala, P. (2012). El derecho a una educación inclusiva. In VVAA, Educación: Derecho Universal y Libertades Individuales (pp. 101-124). Madrid: Fundación para la Libertad. 

 

Twitter: @AramburuzabalaP 

Correo Electrónico: 
pilar.aramburuzabala@uam.es